Ujmete sa úlohy nie jednej postavy, ale rovno šiestich. Ako odvážni dobrodruhovia budete brázdiť svet známy ako VARN, ktorý poskytuje bohaté prostredie na preskúmanie ako hrady, jaskyne, celé podzemné mestá, ale aj astrálnu rovinu. Okrem toho sa na pozadí dejú divné a zlé veci, ktoré musíte zastaviť, aby váš svet nebol zničený.
Prvá hra zo známej aj vplyvnej série, ktorá sa zjednodušene označuje len ako Might and Magic, bola debutom pre New World Computing, ktorú vydali v roku 1986. Na začiatku bola ale New World Computing len firma o jednom človekovi, Jonovi Van Caneghamovi. Prvú verziu hry pre Apple II napísal takmer vlastnoručne v priebehu troch rokov. Mal však problém nájsť vydavateľa pre svoju hru, a tak sa rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť a vydával hry zo svojho bytu.
Mapa sveta prvého dielu
Neskôr sa mu podarilo uzavrieť zmluvu s vydavateľom Activision a hra bola portovaná na začiatku 90. rokoch aj na ďalšie, vo svojej dobe populárne platformy ako MS-DOS, NES a PC Engine.
Verzia pre Nintendo Entertainment System vyšla v roku 1992 a oproti svojim predchodcom ponúkla hráčom vylepšenú grafiku. PC Engine verzia vďaka tomu, že už bola na CD, ktoré malo viac pamäte než zastaralé kartridže, obsahovala aj zvuk pre dialógy postáv.
Hra je silno inšpirovaná stolnou hrou na hrdinov, Dungeons & Dragons. To si všimnete už v úvode keď si budete tvoriť svoju družinu. V tej máte šesť postáv a každá má iné povolanie, rasu a pohlavie. Máte tu rytiera, kňaza, zlodeja, čarodeja, lukostrelca a paladina. Z rás si môžete vybrať medzi človekom, elfom, poloorkom, gnómom a trpaslíkom. Kombinácie týchto dvoch zaradení dávajú každej postave špecifické vlastnosti, ktoré sú tiež rozdelené do šiestich tried a to sila, výdrž, presnosť, osobnosť, inteligencia a šťastie.
Štatistiky pri tvorbe postavy
Čarodej a kňaz sú schopní používať kúzla. Každý má svoje jedinečné kúzla a využívajú inú vlastnosť postavy. Čarodej uplatňuje svoju inteligenciu, zatiaľ čo kňaz sa spolieha na svoju osobnosť. K čarodejovým kúzlam má prístup aj lukostrelec na vyššej úrovni a sú zamerané hlavne na ofenzívu. Podobne aj paladin na vyššom leveli má možnosť používať kňazove kúzla, ktoré sú určené na obranu, liečenie a odstraňovanie negatívnych účinkov ako je jed.
Prieskum sveta prebieha z pohľadu prvej osoby a pohyb je limitovaný na pohyb vpred a vzad a otáčanie do strán v 90° uhloch. Svet je potom tvorený ako bludisko a jeho steny tvoria husté stromy lesa, steny jaskyne alebo hocijaké iné prekážky typické pre daný terén.
Počas prieskumu sveta narazíte aj na nepriateľské bytosti, od ktorých môžete skúsiť utiecť, vzdať sa im či dokonca ich uplatiť. Najčastejšie však skončíte v boji a ten je v takto starej hre hlavne v textovej forme. Hráčova družina aj nepriateľská strana sa striedajú podľa toho, akú rýchlosť majú všetky zúčastnené postavy. Súboj končí keď je kompletne celá strana buď v bezvedomí, mŕtva alebo ujde z boja, alebo v hráčovom prípade je celá družina uspatá alebo paralyzovaná.
Súboj s veľkým pavúkom
Prieskum sveta aj súboj je riešený ťahovo, čo znamená, že sa celý herný svet nikam neposunie, pokiaľ hráč nespraví nejakú akciu.
Hra počas prvých troch rokov predala vyše stotisíc kópii a bola nadpriemerne hodnotená za svoj obrovský a bohatý svet, nelineárny prístup k hre a dobrú grafiku, aj keď tej chýbala animácia.